Maroko – Casablanca

Štvrtý deň – na ráno (9:30) sme mali cez ubytovateľa objednaný odvoz do Casablancy, povedal, že bude stáť 120 eur. Po obvyklých výdatných raňajkách vonku už čakal chlapík, ktorý nás mal odprevadiť k autu na parkovisku pri vchode do mediny. Tak aj bolo, schmatol dva z našich kufrov a uháňal, že som mu ledva stačil. Dal som mu za to sprepitné (na tento účel je dobré vždy mať nejaké drobné po ruke), dostal bankovku 20 Dh, čo som si potom v Casablance uvedomil, že bolo dosť veľa a že minca 5 Dh (0,50 eur) je postačujúca. Taxík bol VW Caddy bez klimatizácie, taxikár jazdil evidentne odvážnejšie, než pán, čo nás viezol z letiska. Cesta trvala takmer 5 hodín a ubiebala v pohode. Vonku bolo teplo a slnečno. Taxikár mal oblečenú hrubú koženú bundu, ktorú si dal za jazdy dole, poskladal a úhľadne uložil do priehradky nad hlavou. Pod bundou mal ešte hrubý sveter. Evidentne bol prechladnutý lebo celú cestu chrchlal a používal papierové vreckovky. Za jazdy stíhal jesť, piť a telefonovať. Asi v polovici cesty nás zastavila polícia (nie dopravná, tej bolo tiež niekoľko hliadok, ale nejavili záujem). Policajt bol v civile (rifle, hrubý zimný kabát a golfová šiltovka), len na ruke mal červenú pásku s nápisom a znakom polície (uniformovaný kolega len asistoval svojou prítomnosťou opodiaľ). Vodič mu dal doklady a bol nejaký problém. Vypol motor a niečo si vysvetľovali. Policajt bol spočiatku veľmi prísny, stále mu ukazoval nejaké ustanovenie v papieroch (asi v taxikárskej licencii). Asi po 10 minútach sa postupne všetko vysvetlilo a lúčili sa už s úsmevom na perách. Cca po 4 hodinách ho Lacko požiadal o prestávku (taxikár vedel len po francúzsky). K príhode povedal len toľko, že išlo o nejaké formality. Po vystúpení pred hotelom v Casablance mu dávam 120 eur, že tak bolo dohodnuté. Tvári sa, že to je málo a chce ešte 100. Privolávam na pomoc Lacka, aby mu to vysvetlil. Lackovi rázne hovorím (aby to z tónu pochopil aj chlapík), že mu už nič nedáme. Taxikár nakoniec ešte niekam telefonuje, potom sa s ním jednoducho rozlúčime a on odchádza. Vraj hovoril niečo o spiatočnej ceste a že on iba pre niekoho robí, či čo.

Casablanca je najväčšie mesto a prístav v Maroku. Nachádza sa pri pobreží Atlantického oceánu v západnej časti Maroka a je hlavným mestom regiónu Veľká Casablanca. Má 2,95 mil. obyvateľov, 3,7 mil. s aglomeráciou. Casablanca je najväčším hospodárskym a kultúrnym strediskom štátu. Zároveň je najdôležitejšou základňou Kráľovského námorníctva Maroka, je to najväčší prístav v Severnej Afrike. (Wikipédia)

Casablanca na nás pôsobila ako moderné „západné“ veľkomesto: budovy, verejná doprava, ľudia, reštaurácie, nočné bary, všetko čo by ste našli aj v Európe. Do Cassablancy podľa mňa turisti nechodia kvôli tradičnej medine, ale kvôli zábave v západnom štýle. V medine neboli turisti takmer žiadni, čo nám vyhovovalo. V stánku s občerstvením sme mali problém sa dohovoriť aj po francúzsky. Nakoniec sa predsa len našiel jeden chlapík (na fotografii ten v šiltovke), s ktorým sa Lacko ako tak po francúzsky dohovoril. Objednali sme si placku a čaj. Osobne nás obslúžil a vysvetlil ako sa čaj pripravuje. Používajú zelený čaj z Číny. Po prvom zaliatí sa voda zleje a až potom sa čaj použije na prípravu nápoja. K zelenému čaju sa pridávajú bylinky, ako napríklad mäta, či medovka, dal nám ich pre predstavu privoňať, či ich do čaju chceme. Čaj priniesol v konvičke s tromi pohárikmi. Jeden používal na skúšku. Nalial čaj a keď videl, že ešte nie je hotový, vylial ho naspäť do konvičky. Čaj bol už osladený, veľmi sa za to ospravedlňoval, že ak by vedel že máme radšej menej cukru, priniesol by ho zvlášť. Chcel urobiť nový, ale Lacko ho presvedčil, že to chceme tak, ako to majú radi miestni. Boli sme tam ako atrakcia, kamaráti si z neho uťahovali, že je „profesor“ 🙂 Obvykle, čo sme vypozorovali, v turisticky navštevovaných miestach sú miestni veľmi priateľskí a ochotní, kým je čo i len najmenšia šanca, že niečo kúpite alebo za niečo zaplatíte. Nepôsobí to umelo, tá bezprostredná srdečnosť z nich vyžaruje. Akonáhle je však jasné, že v ten moment z obchodu nič nebude alebo už obchod prebehol a vy ste zaplatili, nastupuje nezáujem. Nie nepriateľstvo, ale akoby stratili náladu. O bezradného turistu sa však vždy radi postarajú a poradia. Nikdy sa nám nestalo, že by sa niečo nedalo alebo by odvrkli a nechali nás, nech si poradíme ako vieme. Hoci aj v bistre, keď hľadáte čo sa dá objednať, kde zaplatiť, kde si sadnúť. Hneď je pri vás ochotný personál, ktorý vám poradí, s ničím sa nemusíte trápiť. Tento chlapík v casablanskej medine bol v niečom trochu iný. Za občerstvenie (dve porcie placky pripravené pred našimi očami z cesta potretého cibuľovo zeleninovou zmesou a dva čaje)  si vypýtal 16 Dh (cca 1,6 eura) a Lacko ho musel prehovárať, aby si zobral 20 „aj za prednášku“. Celý personál stánku bol veľmi milý až kým sme úplne neodišli.

Do večera sme sa túlali po medine a okolí, pri hoteli sme si potom konečne oddýchli v kaviarni pri čaji, ktorý nás vzpružil. Neskôr sme ešte vyrazili do jednej z „lepších“ reštaurácií, aby sme aspoň trošku okúsili nočný život. Zaplatili sme približne rovnakú cenu ako u nás, nezdržali sme sa však dlho, ráno nás po raňajkách čakal presun na vlakovú stanicu a vlak o 9:30 do Fezu.

Piaty deň – na stanicu sme išli taxíkom, ktorý pre nás zastavil portier. Kufre voľne položil do ohrádky na streche auta. Taxikár sa až počas jazdy po anglicky spýtal kam ideme a či je pre nás OK cena 50 Dh. „Mysleli ste 15“ začali sme zjednávať. „Nie, 50: 5 a 0.“ Hovorím, že OK by bolo 20. Po vystúpení mu dám 30 (podľa Googlu mám zistené že 20-25 je akurát), zoberie peniaze a odchádza, bol by podľa mňa spokojný aj s 20. Na stanici využívame voľný čas a v Orange si kupujeme SIM za 50 Dh (5 eur) na 5 GB dát alebo 1 hod. hovoru. Nakoniec však platíme 80 (50 dobitie a 30 samotná SIM). Možno by sme ju ani nepotrebovali, k prenajatému autu z Fezu na púšť a potom do Marrákešu máme objednajú aj GPS navigáciu a v mobile mám stiahnuté offline Google mapy miest, cez ktoré sme prechádzali (to nám aj pár krát pomohlo), ale istota je istota.

Fotogaléria – Casablanca

Predchádzajúca časť:

Essaouira

Ďalsie časti:

Fez

Merzouga a púšť

Aid Ben Haddou

Marrákeš a záver

Načo nám je vláda, parlament, prezidentka, ústavný súd, . . . ?

21.11.2021

Situácia v nemocniciach je kritická. Personál je vyčerpaný a je ho nedostatok. Nekovidové lôžka sú prázdne lebo ľudia sú potrební na náročnú starostlivosť o infekčných pacientov vo vážnom stave. Operácie sa nevykonávajú. Ľudia budú zomierať, nie len na Covid, ale aj na bežne liečiteľné choroby. Od ministra sme sa dozvedeli, že sme na pokraji humanitárnej [...]

Kiež by sme mali svojprávneho prezidenta!

29.03.2021

Pripravovaná vládna rošáda je smiešna hra milionárov, aby si zachovali svoju moc. Strašné je, že výmena postov medzi Matovičom a Hegerom nič nevyrieši. Psychopatické povahy sa nemenia. Chaos bude pokračovať. Ľudia budú naďalej zbytočne zomierať. Prezidentka SR by sa mala chopiť svojich ústavných právomocí a nepoveriť zostavením vlády bábkového premiéra. Eduard [...]

Nespoliehajme sa na Matoviča – na Tri krále o krok dále

23.12.2020

To sme už pochopili dávno, že napriek snahe, schopnosti chýbajú a nezvládané extrémne emócie všetko valcujú a spôsobujú škody na životoch, pretože práve o tie v boji s chorobou ide. Situácia je vážna. V priamom prenose vidíme neschopnosť, na základe vedeckých poznatkov informovať občanov o situácii, prijať jednoduché, logické a rázne opatrenia, [...]

Kukláči / Polícia /

Kukláči so samopalmi zasahovali v Kaplnej. Pri akcii Zvar zadržali dve osoby

16.04.2024 11:22

V jednom z objektov v obci dochádzalo k nelegálnemu odčerpávaniu motorovej nafty z produktovodu vedúceho zo Slovenska do Česka. Polícia zverejnila autentické zábery zo zásahu.

Dánsko Požiar Kodaň Burza Budova Historická

Historickú budovu burzy v centre Kodane zachvátil požiar, jej veža sa zrútila

16.04.2024 11:07

Na videu miestnych médií bolo vidieť, ako ľudia vynášajú z budovy veľké obrazy, aby ich zachránili pred ohňom. Z budovy šľahali vysoké plamene a k oblohe stúpal hustý dym.

Finančná správa / FS / Kriminalisti /

Akcia Lotus: Finančná správa zaistila deväť áut, dom, chatu i štyri milióny eur

16.04.2024 10:41

Akcia bola zameraná na rizikových a nepoctivých daňovníkov, ktorí obchodovali s dovezenými motorovými vozidlami, tzv. autíčkarov.

Poprad / Tulipány /

Poprad zdobia tisícky tulipánov z Holandska, vykvitli o niekoľko týždňov skôr

16.04.2024 10:33

Len na hlavnom kruhovom objazde v centre vlani v septembri vysadili viac ako 21-tisíc cibuliek. Ďalšie tisícky pribudli na ostatných priestranstvách.